در پست اول قول دادیم که قبل از همه به رایج ترین سؤالاتی که درباره هر حرفه ای و مخصوصا نویسندگی وجود دارد در حد دانسته هایمان جواب بدهیم که همانا بحث شیرین درآمد و پول است:

١- فیلمنامه تله فیلم

( نود دقیقه ای تلویزیونی):

شما تله فیلمتان را برای هر شبکه ای یا حتی سیما فیلم اگر بنویسید، قیمتش را در شورایی به نام برآورد تعیین می کنند. شورای برآورد دستمزد همه عوامل و هزینه فیلم را تخمین می زند و صدا و سیما به تهیه کننده مطابق همان بودجه بندی پول می دهد.

امّا

تهیه کننده هر چقدر بخواهد به شما پول می دهد!!! که در حال حاضر برای اولین کار دو و نیم میلیون تومان... از کار دوم سه میلیون تومان و بعد از آن تا سه و نیم میلیون تومان پول می دهند.

پس شد یک چیزی بین ٢و نیم تا ٣ونیم میلیون تومان.

تبصره: آدم های اسم و رسم داری که فقط برای سینما می نویسند اگر بخواهند برای تلویزیون بنویسند معمولا کمتر از ۵ میلیون تومان نمی گیرند. این رقم همانطور که گفتیم بین تهیه کننده و نویسنده توافق می شود.

--------------------------------------------------------------------

٢- سریال تلویزیونی:

مبنای محاسبه و توافق بر سر قیمت سریال دقیقه است.

از دقیقه ای ٢۵ هزارتومان تا دقیقه ای۴۵ هزارتومان رِنج متدوال محسوب می شود که بر می گردد به سابقه و رابطه و خیلی چیزهای دیگر...

یعنی مثلا برای نوشتن هر قسمت از یک سریال ١٣ قسمتی که هر قسمت آن ۴۵ دقیقه است اگر با شما دقیقه ای ٢۵ هزار تومان طی کرده باشند. شما برای هر قسمت یک میلیون و صد و بیست و پنج هزار تومان خواهید گرفت. حالابا ضرب این عدد در ١٣ در می آید به عبارتی ١۴ میلیون و ۶٢۵ هزار تومان برای کل پروژه.

خیرش را ببینید!

تبصره: فیلمنامه نویس های تبصره قبل اینجا هم مشموال الطاف خفیه می شوند. که از چند و چون آن اطلاعی در دست نیست و فعلا هم به درد ما نمی خورد ...یعنی ممکن است برای همین سریالی که مثال زدیم آنها سی چهل میلیون تومان و یا بیشتر دستمزد دریافت کنند. نوش جانشان؟

امتحان کلاسی:

حساب کنید که برای سریال یوسف پیامبر فرج الله سلحشور چقدر از صدا و سیما پول گرفته است.

معلومات مساله: یعنی آنهایی که می دانید:

١- تهیه کننده خودش بوده...یعنی برای قیمت با خودش توافق کرده....

٢-  سریال الف ویژه بوده....یعنی بالاترین برآورد هزینه در صدا و سیما

٣- ایشان مشمول ‌آن الطاف خفیه فوق الذکر هم بوده، هستند و خواهند بود.

مجهولات مساله: یعنی آنهایی که باید پیدا کنید:

قیمت فیلمنامه

پرتقال فروش

بارم: دو نمره!

---------------------------------------------------------------------

٣- فیلمنامه سینمایی:

الف: سینما ویدئو: یعنی فیلمنامه هایی که برای رسانه های تصویری (همین ها که بدون اینکه رنگ پرده ببینند می روند روی پیشخوان سوپر مارکت ها و کلوپ ها) ساخته می شوند.

بین ٣ تا ۵ میلیون تومان.

ب: سینمایی واقعی : اینها که از هفت خان می گذرند و رنگ پرده می بینند.

بین ۵ تا واقعا معلوم نیست چند میلیون تومان... اینجا دیگر توافقی توافقی است. یعنی ممکن است شما روی سوژه نابی کار کرده باشید و تازه کار هم باشید اما همه بدانند که این فیلم خواهد فروخت. اینجاست که شما می توانید بازارگرمی کنید و مبلغ بیشتری دریافت کنید. شنیده شده که برای برخی کارها تا ١۵ میلیون تومان هم رد و بدل شده است.

به هر حال رنج منطقی قیمت برای این گونه از فیلمنامه بین ۵ تا ٨ میلیون تومان است.

تبصره هم ندارد. یعنی دارد و همین ها بود که گفتیم.

 

------------------------------------------------------------------------

کجاهای فیلمنامه نویسی:

برای فروش فیلمنامه به کجا باید مراجعه کنیم؟

تهیه کننده ها کجا هستند؟

از کجا بفهمیم کارمان به درد می خورد یا نه؟

نکند فیلمنامه مان را بدزدند. می دزدند یعنی؟ از کجا که ندزدند؟

ما که هنوز ننوشته ایم چه کتابی باید بخوانیم؟ این کتابها را از کجا تهیه کنیم؟

کجا باید کلاس برویم؟

اصلا از کجا بفهمیم می توانیم این کاره بشویم یا نه؟

 

اینها و بیشتر از اینها در بی بی سی فارسی... ببخشید در پست های آینده کارگاه ١٣٧٩توضیح داده خواهند شد...اگر عمری بود.

تا آن موقع اگر سوال دیگری دارید در خدمتیم.

------